Avainsana: testi


  • Testi: Mikä sipsi olet?

    Testi: Mikä sipsi olet?

    Rakas lukija! On tullut Sipsiblogin kenties suurimman mullistuksen aika: vuodesta 2018 tässä julkaisussa rouskutellut Snackspertti saa rinnalleen toisen kirjoittajan.

    Nimimerkillä Sipsirajan erikoistoimittaja kynäilevä kynäniekka tulee keskittymään kirjoituksissaan enemmän ilmiöihin, tarinoihin ja esseisiin, Snackspertti puolestaan jatkaa hyväksi havaitulla arviolinjalla. Toivottavasti tämä uusi luku blogin historiassa on mieleinen, rapeita lukuhetkiä!

    Rouskutusta rinnassa, sipsiä sydämessä? Sipsiblogin historian ensimmäinen kyselyartikkeil on ainoa persoonallisuustesti, jonka tarvitset!

    Miten reagoit, kun pitäisi kertoa oma mielipiteesi?

    1. Menet aina vähän kierteelle, jos ajatuksesi saattavat erottua joukosta.
    2. Tunnet itsesi ja tasalaatuiset mielipiteesi, et epäröi hetkeäkään.
    3. Olet vähän spicy, tai ainakin niin haluaisit itsestäsi ajatella.
    4. Mielipide? Pah, ajatuksesi perustuvat punnittuun tietoon ja tutkittuun faktaan!
    5. Aivan, kerroit sen jo.

    Kuinka mieluiten vietät vapaa-aikaasi?

    1. Aamu-tv, viiden uutiset, seiskan uutiset ja vielä kymmenen uutiset jos hereillä pysyy.
    2. Pihamaalla kuopsutellen tai maansiirtohommissa.
    3. Luet Sisko Savonlahtea tai ACOTAR-sarjaa, sinä et sorsi.
    4. Ei se tekeminen vaan se ympäristö: klassista musiikkia, Yrjö Kukkapuro -tuoli, lasissa hyvää vuosikertaa.
    5. Päriset joko jossain moottoriurheilupuuhassa tai potkunyrkkeilemässä.

    Suhteesi maukkaisiin kastikkeisiin?

    1. Sinulla on muodot juuri niitä varten.
    2. Olet sillä tavalla viehättävä keskustelukumppani, että melkein kuka tahansa loistaa rinnallasi.
    3. Kameleonttina muutut sopivaksi kenen seurassa vain – joskus tosin aika erikoisilla tavoilla.
    4. Hmh, korkeintaan laadukas kermaviili. Kuulut niihin, jotka nuuhkaisevat kahvipapuja puhdistaakseen kaikki paletit ruokalajien välissä.
    5. Ehkäpä valkosipulidippi – jos olet pelkuri –, sinihomejuustodippi jos haluat kunnon ajelun!

    Kun avaat tv:n, mikä ohjelma yllättää sinut iloisimmin?

    1. Ei ole Metsolan voittanutta.
    2. Se on jääkiekko-ottelu, Suomi-Ruotsi!
    3. Bridgertonin uusin kausi, Heated rivalry, mitäs millenniaalit nyt tällä hetkellä rakastavatkaan?
    4. Älykästä keskustelua tai jokin laadukas sarja.
    5. SHOWWPAINII

    Jos sinun pitäisi valita yksi perunaruoka loppuelämäksesi se olisi…

    1. Perunamuussi suoraan pussista, ei kysymystäkään.
    2. Timo, keitettynä kunnon suolassa.
    3. Perunasalaatti, olette yhtä tuttu näky juhlapöydissä.
    4. Varhainen siikli ruusunmuotoiseksi kierrettynä, viidessä rasvassa tiristettynä ja perunapölyllä maustettuna.
    5. Mausteista oranssina hehkuvat ranskalaiset kaikilla mausteilla ja jalapenot päälle!

    Totuuden hetki

    Muistitko olla täysin rehellinen? Jos muistit, voit laskea, mitä vastausvaihtoehtoa sait eniten ja valmistautua kuulemaan ehdottoman, ainoan totuuden!

    Eniten vaihtoehtoja 1?

    Vakaa legenda, vuosikymmeniä muuttumaton. Sinulla on rutiinit kunnossa ja elämäso kulkee kuin tasainen taustahumina, mutta kuitenkin sinäkin olet ainutlaatuinen, ei ole toista kaltaistasi. Olet… Raffel-kierreperuna!

    Eniten vaihtoehtoja 2?

    Koska tavallinen suola ei ole maalaissipsin kaveriksi kylliksi, sinusta on tarpeen muistuttaa, että kyse ei ole mistään Pan-suolasta vaan MERIsuolasta. Olet luotetun klassikon vähän parempi versio. Aina hivenen rapeampi. Mutta silti kanssasi viihtyvät nekin, jotka ovat tottuneet kaupan oman merkin versioon. Olet… Maalaissipsi merisuola!

    Eniten vaihtoehtoja 3?

    Sisälläsi on kaksi sutta: pehmeä kermaviili ja sassy sipuli. Olet ehkä ottanut ulkopuolisia odotuksia omakuvaksesi, mutta alkanut sittemmin etsiä itseäsi. Anna mennä! He eivät tiedä, mitä odottaa! Olet… Sourcream & Onion -sipsi

    Eniten vaihtoehtoja 4?

    Hienostunut, täyteläinen, harvinainen… Sinut löytääkseen tarvitaan joko taitoa, rahaa tai sijainti kantakaupungissa, mutta mielestäsi vaivannäkö kannattaa. Sinä jos joku tiedät mikä saa elämän maistumaan ripauksen verran luksuksemmalta. Olet… Tryffel Chips!

    Eniten vaihtoehtoja 5?

    Oletko oinas vai oletko sipsi? Näköjään molempia! Hyppäät milloin tahansa Mad Maxin rekkaan, räiskyt ja roiskut joka suuntaan. Haters gonna hate, tykkääjäts gonna tykätä! Olet… Furious-perunalastu!

    Kategoriat:
  • Juustonaksupäiväkirjat

    Juustonaksupäiväkirjat

    Juustonaksut ovat lähes yhtä poleeminen aihe naposteiden ystävien keskuudessa kuin Pringles ja linssisipsitkin. Toiset pitävät niitä loukkauksena juuston käsitettä kohtaan, toiset taas rakastavat niiden rahtusen irstastakin olemusta. Tässä vaiheessa aiempiin kirjoituksiini vihkiytynyt lukija jo tietänee, että lukeudun ehdottomasti jälkimmäiseen leiriin.

    Juustonaksujen ystävienkin piirissä on eri faktioita, ja siitä päästäänkin viikon todellisen aiheen äärelle. Työporukan lounaskeskustelussa tuli puheeksi se, milloin juustonaksut ovat parhaimmillaan: heti pussin avaamisen jälkeen rapeimmillaan, vai yön–parin yli seisoneina ja rahtusen nahistuneina?

    Kysymys on ilmeisen universaali, ja se onkin pikaisen googlettelun perusteella herättänyt keskustelua monenlaisilla foorumeilla aina Ylilaudasta Redditin kautta MTV Uutisiin. Useimmissa lähteissä mainitaan, että juustonaksut ovat parhaimmillaan yön yli tekeytyneinä, mutta pidempiäkin aikamääreitä on esitetty. On siis pseudotieteellisen kokeen aika.

    Päivä 1 kello 20.54, heti pussin avaamisen jälkeen. Pari viime vuotta olen tyydyttänyt juustonaksuhimoani pääasiassa Taffelin Jumbojuusto Bacon & Cheddarilla ja tajuan, etten oikeastaan ole syönyt perusmuotoisia Juustosnackseja pitkään aikaan. Muistikuvani niiden todellisesta luonteesta saattaa siis olla jopa jokseenkin hämärtynyt. Pidän tätä erinomaisena lähtökohtana juustonaksuprojektille, sillä minulla ei todella ole valmista mielipidettä siihen, missä kohtaa pussin avaamisen jälkeen juustonaksut ovat parhaimmillaan.

    Heti pussin avaamisen jälkeen juustonaksut ovat erittäin rapeita ja rakenteeltaan melko ilmavia. Ne eivät varsinaisesti jankkiudu pureskellessa juurikaan, vaan katoavat nopeasti jättäen jälkeensä jo lapsuudesta tutun miedon juuston maun. Oliko makua ennen enemmän vai tuntuuko se vain siltä? Bacon & Cheddar -variaatioon verrattuna kokemus on todella erilainen, mutta vaihtelun väitetään virkistävän.

    Päivä 2, kello 9.17. Huomaan pohtivani valintojani, jotka ovat johtaneet tilanteeseen, jossa kirjoitan nettiin siitä, kuinka syön juustonaksuja monena peräkkäisenä päivänä ja pidän niitä hyvinä.

    Aamukahvin kanssa nautitut juustonaksut eivät vielä osoita merkittäviä nahistumisen merkkejä. Panen merkille, että juustonaksut ja kahvi ovat oivallinen yhdistelmä. Rapeus on ennallaan, mutta tuntuu, että makua on jotenkin eilisiltaa enemmän.

    Työkaverini filosofoi, että juustonaksut maistuvat parhaalta juhlien jälkeisenä aamuna. En juhlinut eilen, mutta yhden oluen nautin vapaapainin katsomisen kyytipoikana. Vaikuttaakohan?

    Luin Instagramista mielipiteen, jonka mukaan juustonaksut ovat nahkeudeltaan optimaalisia 40 tuntia pussin avaamisen jälkeen. Omassa projektissani tämä aikamääre tulee täyteen kolmantena päivänä kello 12.54. Saa nähdä!

    Päivä 2, kello 11.32. Nappaan pari juustonaksua lounaan yhteydessä. Juustonaksupussi oli keittiön sivupöydällä samalla kun paistoin lettuja, mikä saattoi vaikuttaa keittiön ilmankosteuteen ja lämpötilaan. Pientä nahkeuden ilmaantumista havaittavissa!

    Päivä 2, kello 20.46. Pussin avaamisesta on osapuilleen vuorokausi. Juustonaksut ovat selvästi alkaneet nahistua, mutta rapeutta on silti mukana melko roimasti. Tavallaan pidän tästä nahistuneen ja rapean välimallista, mutta epäilen, että juustonaksut nahkeutuvat/paranevat tästä vielä.

    Päivä 3, kello 11.12. Kriittiseen 40 tunnin rajapyykkiin on vielä muutama tunti, mutta nahkeus alkaa jo voittaa rapeuden. Juustonaksujen rakenne on muuttunut suussa mössööntyvään suuntaan ja sormiin tuntuu jäävän aiempaa enemmän keltaista taikapölyä. Nahkeus tuo juustonaksuihin enemmän “bodya”, mikä tekee pureskelusta nautinnollisempaa. Katsotaan muutaman tunnin päästä!

    Päivä 3, kello 13.55. 40 tunnin raja ylittyi tunnilla. Juustonaksujen tila melko lailla sama kuin kello 11.12, tuntuu, että nahkeutumisen varaa olisi vielä vähäsen. Pussista jäljellä osapuilleen kolmannes, saa nähdä, riittääkö koe-erästä enää neljännelle päivälle, varsinkin kun illalla on seurattava eduskuntavaalituloksen kehittymistä, mikä tunnetusti vaatii napostelua.

    Päivä 3, kello 19.41. Pussin avaamisesta on pian kaksi vuorokautta ja juustonaksuissa alkaa nyt olla sellainen nahkeus, jonka toivoinkin niiden saavuttavan. Rapeutta on sen verran, että puraistessa vielä rasahtaa, mutta alun kevyt ilmavuus on korvaantunut herkullisella mutusteltavuudella. Sanoisin, että juustonaksut ovat nyt parhaimmillaan. Aion vielä jättää pussin pohjalle pienen erän neljättä päivää varten, mutta uskon, että käyrä on tästedes laskeva.

    Päivä 4, kello 7.12. Nahkeus on pysynyt osapuilleen ennallaan, ei mainittavia muutoksia. Pussin pohjalla muutama yksinäinen juustonaksu. Koe päättyy illalla.

    Päivä 4, kello 21.14. Kolmannen päivän illan jälkeen juustonaksuissa ei enää tapahtunut mainittavia muutoksia, nahkeus alkoi loppua kohden ehkä jo kääntyä takaisin kohti lievää kuivuutta. Olen hämmästynyt, että sain juustonaksupussin kestämään yli kolme vuorokautta

    Tuloksena voidaan siis subjektiivisesti sanoa, että juustonaksut ovat parhaimmillaan noin kaksi vuorokautta pussin avaamisen jälkeen. Lieneeköhän valmistusteknisesti mahdollista tuoda markkinoille jo valmiiksi nahkeutettuja juustonaksuja?