Avainsana: bacon


  • Redhead Bacon Flavoured

    Redhead Bacon Flavoured

    Vaimoni (joka seuraa aikaansa) kertoi, että Internetissä vaahdotaan tällä hetkellä ruotsalaisista Redhead-sipseistä, jotka ovat ilmestyneet ryminällä Prismojen ja Citymarketien sipsihyllyjen paraatipaikoille.

    Ruotsalaiset ovat tunnetusti brändäämisen mestareita, mikä tietysti raivostuttaa suomalaisia, joilta on nyt varastettu ainakin Muumit ja irtokarkit. Suomalaisten kitkeryyttä tuskin edes on noteerattu Itämeren vastarannalla, koska ruotsalaiset keskittyvät omaan juttuunsa ja onnellisuuteensa.

    Redheadin menestyksestäkin on ainakin osittain kiittäminen brändäämistä: viehättävä pussi, näpsäkät markkinointicopyt sekä rohkea lupaus erittäin rapeista ruotsalaisista perunalastuista luovat eittämättä houkuttelevan vaikutelman. Erityisen brändillinen on pussin kylkeen painettu ”Maurin” puheenvuoro, jossa tämä kertoo lapsuudestaan ja väsymättömistä pyrkimyksistään täydellisten sipsien luomiseen.

    Mutta millainen on totuus pussin sisällä?

    Rakenne: Ensimmäisenä huomion kiinnittää Redheadien artesaanimainen ulkonäkö, johon kuuluvat olennaisesti reunoille jätetty kuori sekä kauniit öljykuplat. Pienehköjen lastujen väri on pirteän punaoranssi. Väite erittäin rapeista perunalastuista lunastuu heti ensipuraisulla: Redheadit ovat totta tosiaan käsittämättömän rapeita, mutteivät silti kovia tai suuta raatelevia, mistä lienee kiittäminen lastujen maltillista paksuutta ja erittäin runsasta öljyä.

    Maku: Maku on iso, mutta lopulta harmillisen yksiulotteinen. Päällimmäisenä makuhermoille välittyy pekoniesanssi, jolla on lopulta todella maltillisesti tekemistä oikean pekonin kanssa. Muita hallitsevia makuja ovat paprikajauhe ja suola, ja kokonaisuus tuntuu lopulta enemmän kipakalta grillimausteelta kuin pekonilta. Peruna on hautautunut makuprofiilissa täysin tunnistamattomiin.

    Kokonaisuus: Upeasta rapeudesta huolimatta keskinkertainen ja yksiulotteinen maku raahaa kokonaisuutta alaspäin ”ihan kiva”-sektorille. Pitänee ottaa testiin jokin toinen Redhead-maku.

    Arvosana: 3,5 pistettä viidestä.

    Dippisuositus: Tzatziki tai muu raikas dippi.

    Kategoriat: , ,
  • Estrella Crispy Bacon & Sourcream

    Estrella Crispy Bacon & Sourcream

    Ruotsissa kaikki on paremmin, osa 2!

    Pseudoterveellisten linssi- ja kikhernenaposteiden vastapainoksi on välillä hyvä hakea jotain aivan muuta. Kuten sipsitkin, paistettu pekoni on rapeiden asioiden aatelia. Ruotsissa on tehty täysin looginen päätelmä, että nämä kaksi herkkua saattaisivat hyvinkin mahtua samaan pussiin.

    Rakenne: Bacon & Sourcreamit ovat perus-Estrellaa niin rapeutensa kuin poimujensakin osalta. Lastut ovat melko pieniä ja niiden reunoilla on kuorta runsaahkosti. Melko öljyisiä nämä ovat Estrelloiksi. Värin osalta on hankala sanoa, mikä osa on paistoa ja mikä maustetta. Siellä täällä esiintyviä mustia kohtia luulin ensin palaneiksi, mutta kyse taitaakin olla perunoiden rei’istä. Tässä yhteydessä tuli muuten ensimmäistä kertaa perehdyttyä erilaisiin perunoiden mahdollisiin vikoihin, ja täytyy todeta, että niitä riittää kyllä joka lähtöön!

    Maku: Hieman savuisella geneerisellä lihaesanssilla ei ole sen enempää tekemistä pekonin kuin minkään muunkaan varsinaisen lihatyypin kanssa, mutta hyvää se on silti. Lihaesanssin ja hapankerman tasapaino vaihtelee villisti lastujen välillä. Vankasti perunan varaan rakentuva makukokonaisuus on reilusti plussan puolella kermaisuutensa ansiosta. Avainsanoja ovat pehmeys ja suolaisuus.

    Kokonaisuus: Estrella Crispy Bacon & Sourcream ei kiilaa lihasipsien kärkijoukkoon, mutta lukeutuu ehdottomasti genren ylempään keskitasoon. Näitäkin toivoisin suomalaisiin sipsihyllyihin!

    Arvosana: 3,6 pistettä viidestä.

    Dippisuositus: Holiday.