Piipahdin taannoin Roomassa, ja kuten jokainen itseään kunnioittava makumatkailija, suuntasin heti tilaisuuden tullen lähimpään lähikauppaan tuijottamaan sipsihyllyä. Pettymykseni oli kohtalainen: italialainen sipsimaku näyttäytyi yhden hyllyn otoksella todella mauttomana ja yksiulotteisena.
Kun kiersin seuraavina päivinä useampia ruokakauppoja ja supermarketteja, vaikutelma valitettavasti vain vahvistui. Italialaiset nauttivat sipsinsä sileinä, suolattuina ja pienissä pusseissa.
K- ja S-kauppoihin rinnastuva Pam kuitenkin tarjosi oman sipsibrändinsä puitteissa muutamia makuvaihtoehtoja. Koska tomaattisipsit ovat kotimaan markkinoilla rikollisen aliedustettu genre ja tomaatti puolestaan Italian kansallisvihannes, tartuin luonnollisesti Rossa-varianttiin, joka lupaa maistua kirsikkatomaateilta.
Rakenne: Ensimmäisenä huomion kiinnittää lastujen pirteän oranssi ja hieman maalaishenkinen ulkonäkö. Superohuet sipsit ovat rapeudeltaan ilahduttavan lehteileviä ja/tai lohkeilevia. Öljyä on niukalti, ja sipsit menevät pureskellessa todella pieniksi sirpaleiksi. Miellyttävän kepeä rouskuttelukokemus!
Maku: Valitettavasti kyseessä on yksi mauttomimmista koskaan syömistäni sipseistä. Jos Pameja tunkee suuhun kerralla valtavan kourallisen, pystyy jonkinlaista tomaattisuutta aistimaan, mutta perusnapostelussa makuprofiili on lähinnä peruna. Koska suolaakin on käytetty kitsaasti, kokemus jää äärimmäisen valjuksi.
Kokonaisuus: Ensipuraisuni italialaiseen sipsikulttuuriin oli karvas pettymys, eikä upea rouskuteltavuus riitä paikkaamaan puuttuvaa makua. Lisää saapasmaalaisia arvioita on kuitenkin luvassa, kenties jokin toinen pussi lunastaa odotukset!
Arvosana: 1,4 pistettä viidestä.
Dippisuositus: American.











